Friday, March 29, 2013

bila kita tak prihatin lagi

salam
hai

dunia berganjak dengan lajunya. kalau dahulu kita duduk sekampung. manusia hidup dengan konsep aku jaga anak kau, kau jaga anak aku. aku tengok rumah kau, kau tengok rumah aku. begitu lah yang kita selalu amalkan. sampaikan aku jaga suami kau, kau jaga suami aku. okeh takda kaitan pun. itu ceritanya bila kita hidup macam zaman dahulu.

tapi zaman sekarang lain. kalau kita lihat orang kena ragut, samun dalam kereta pun kita akan pandang saja. jaga keselamatan diri katanya. dan lagi, kalau rumah sebelah kita dimasuki pencuri kita akan kunci kemas2 rumah kita. duduk dalam ketakutan dan hanya pastikan rumah kita tak terlibat. itu bila kita hidup macam zaman sekarang.

betapa lain nya hidup dulu dan sekarang. kita hanya mampu berkata "ha? rumah tu dimasuki pencuri? biarlah, dia pun tak campur orang...." lantas membiarkan sahaja rumah di rompak.

mana perginya nilai prihatin masyarakat kita?


No comments:

COVID lagi....