click here!

Sunday, June 16, 2013

Hari bapa

Salam
Hai

Aku duduk dekat kerusi. Sambil sambil teringat pada arwah abah. Aku cuba ingat macam mana dia senyum, macam mana suara dia bercakap, macam mana dia marah. Tapi aku hampir menangis. Aku tak ingat macam manq suara abah, terngiang2 tapi tak boleh dengar. Tak boleh. Tak boleh! Masa dah lama berlalu. Rasa rindu tak pernah pudar. Ha.

Kalau aku tidur dahulu, sebelum abah tidur biasa dia akan masuk bilik aku. Cek nyamuk, cek selimut. Kalau ada nyamuk biasa dia akan kibas2 halau nyamuk, dan pasang kipas kuat2. Kalau tak berhasil dia akan kejut aku suruh tidur dibilik mak abah. Kalau bangun pagi, biasa dia akan kejut aku dengam ciuman curi. Kalau aku sedar biasa aku akan tutup muka laju2. Lepas tu bila dah belajar jauh dari rumah dia akan call aku bila aku jauh, "ayang abah buat apa tu.." dia layan aku macam aku umur 3 tahun. Oh rindunya!

Sekejap sangat Allah bagi aku chance ada abah. Rasa kasih sayang abah. Abah tak pernah gagal membantu aku, meneman aku, sentiasa ada untuk aku. Sampai la dalam tempoh 40 hari terakhir. Abah selalu ngelat untuk hantar aku ke matric. Selalu marah aku sebab aku degil. Selalu tinggal kan aku bertiga saja dengan mak dan aus. Hari terakhir bersama, aku dan abah joget2 dengar lagu dangdut. Lepas penat joget abah duduk. Aku bersiap nak balik ke metric. Aku hulur salam. "Kena pandai2 bawa diri lepas ni," ujar abah tenang. Aku angguk. Cium tangan abah. Abah suruh aku cium pipi dia. Sebab aku brutal aku menolak. Kalau aku tahu itu yang terakhir aku akan cium abah lama2. Peluk abah lama2, biar tak rindu macam sekarang. Huhh.. rindu yang sesal.

Esoknya nombor telefon abah call aku. Aku dah sedia untuk dengar "elo ayang abah.." tapi kali ni tidak. Bukan abah. Nikmat tu dah tamat untuk aku. Aus nangis2, beritahu abah dah takda.

(Ternangis)

Selamat hari bapa abah, semuga dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang beriman. Al fatihah. Rindu sangat2.

1 comment:

Ayie Abas said...

assalamualaikum...

kisah yg memilukan...pastinya abah pergi dlm sesuatu peristiwa yg x dpt dilupakan.

al fatihah

click2

wink..wink2...

nice..