Thursday, April 25, 2013

Sudut gelap rumah

Salam
Hai

Semalam saat aku online di ruang tengah rumah bahagian atas, aku terdengar bunyi sesuatu dari bawah. Tersentak aku. Namun, kelegaan kembali memancar selepas aku dapati mak pulang. Dia membawa bersama rakan lamanya.

Sayup2 itu aku dengar satu dua butir perbualan mereka. Aku mati kan diri di atas saja.

Mereka duduk di ruang tamu rumah. Ini merupakan kali pertama rakan lama mak datang ke rumah kami. Di satu bahagian dinding rumah tersemat dua buah bingkai gambar. Gambar konvo kami dua beradik. Yang atas Aus dan yang bawah, aku sewaktu diploma.

Dinding itu betul2 berada berdepan dengan tangga. Angin membawa suara kawan lama mak, "yang ini anak2 awak ye?" Emak menjawab dengan penjelasan yang aku tak dapat tangkap dari ruang atas. Yang aku boleh dengar hanya "Anak awak yang perempuan ni cantik muka dia.. putih.." tet.

Aku membetulkan duduk aku. Hidung mulai kembang tak kuncup2. Tak kisah pujian ikhlas atau tohmahan. Yang aku mahu kata 'i know already auntie. Tq very2 much'

Hai lah dunia..

2 comments:

Hati Kata Jujur said...

dah duduk rumah lain ker??? dah pindah ker???

Hati Kata Jujur said...

awak memang putih dan cantik

COVID lagi....