Wednesday, July 3, 2013

Maksud di belakang

Salam
Hai

Tamat minggu ni beerti 2 minggu aku di organisasi itu. Aku semakin faham dengan rentak organisasi. Namun masih banyak yang aku harus belajar. Aku bukan manusia cepat tangkap. Takpa lah yang itu.

Organisasi yang aku bekerja dengan adalah organisasi yang dimiliki oleh cina mualaf. Bermakna beragama islam. Orangnya tinggi gila babun. Kasut jenis2 size gergasi. Wahaha. Friendly. Menyengat dalam diam. Aku bukan nak cerita pasal bos aku. Bukan.

Budaya organisasi yang aku bekerja dengan adalah kebanyakkan budaya jepun. Jenis yang buat kerja harus bagai lipas kudung. Oleh kerana organisasi ini memiliki hampir rata2 berbangsa melayu aku tak nampak lipat berjayanya organisasi ini mengamalkan nilai jepun mereka. Ada yang aku fikirkan baik, dan ada yang aku fikirkan semak lah kau! Begitu.

Setiap pagi kami akan melakukan senaman pagi. Aku tanda rait untuk senaman pagi. Aku tak banyak songeh dengan senaman pagi. Namun minggu kedua aktiviti lebih baru. Aku tak faham objektif di belakang melakukan tepok company, slogan dan tarian semangat yang ala2. Masa diambil waktu pagi adalah lebih dari sejam. Tempoh hari, tatkala aku cemas mengira ot untuk banyak outlet, mereka ambil masa untuk senaman pagi lebih dari sejam. Terkangkang2 aku yang baru belajar buat kerja. Hasilnya balik lewat. Produktif ke? Tak langsung!

Tak cukup masa untuk senaman pagi, bos ambil masa lebih dari sejam untuk morning briefing. Bos beri kata2 semangat. Bos tanya perancangan harian. Bos pastikan semua orang tahu role masing2. Tapi sampai lebih dari sejam? Dah dekat tiga jam di pagi company ambil masa melakukan kerja untuk perkara2 lagho, aku tak boleh terima, tapi kena terima. Lepas 2 jam buat kerja waktu rehat tiba, di waktu petang bos panggil lagi, dengar dan tengok demo. Bincang itu ini. Agak2 bila kerja yang nak meet deadline boleh siap? Serabot lah. Semak.

Cuba lakukan yang penting dari yang remeh2! Aku tak suka. Haha. Banyak sangat aktiviti kokurikulum dari main business.

Tapi tiap kali tak setuju bos seakan tahu. Dia akan bodek baik punya. Dia akan belanja pizza kepada yang stayback. Dia akan buat cerita2 ala drunken master beserta gaya. Takpa lah bos. Saya tahan lagi seminggu.

Huuu kehidupan...

No comments:

COVID lagi....